Ouders

Een goed contact tussen school en ouder is belangrijk voor een goede begeleiding van de kinderen. Het schoolteam vindt samenwerking met de ouders zeer belangrijk. Dat ‘samen doen’ schept goede voorwaarden voor de ontwikkeling van de leerlingen. Kinderen vinden het heel leuk als hun ouders meedoen en meedenken, het stimuleert ze enorm.

Ouderbetrokkenheid

Bij de Wijde Wereld vinden we ouderbetrokkenheid heel erg belangrijk. U bent als ouder de belangrijkste persoon in het leven van uw kind. Wij zien u als ouder als deskundige van uw kind, u weet hoe uw kind is, wat uw kind nodig heeft en wat u belangrijk vindt. De leerkrachten zijn de onderwijsprofessionals, zij zijn deskundig op het gebied van onderwijs. Met de kennis van u over uw kind en de kennis van de leerkracht over onderwijs gaan we samen aan de slag. Gezamenlijk willen we ervoor dat uw kind het beste onderwijs krijgt. Kinderen vinden het heel leuk als hun ouders betrokken zijn bij school, als ze helpen, ondersteunen en geïnteresseerd zijn. Het stimuleert kinderen enorm en zorgt ervoor dat ze betere resultaten behalen.

Betrokkenheid bij uw kind en bij de school hoeft niet alleen het trouw bezoeken van de ouderavonden te zijn, of af en toe een individueel gesprek met de leerkracht van uw kind. Betrokken zijn kan ook in de vorm van meewerken bij allerlei activiteiten in de school, door mee te helpen bij de bibliotheek, ondersteunende activiteiten te doen, te begeleiden bij schoolreisjes, of bij de kerstviering etc. Ouders die ondersteunende werkzaamheden willen verrichten spreken dat af met de betrokken groepsleerkrachten.

Actief meepraten en meedenken in oudervereniging en medezeggenschapsraad zijn ook goede mogelijkheden om de school weer van een andere kant te leren kennen. Het uitgangspunt van ons openbaar onderwijs: “Niet apart, maar samen”, kan ook op deze wijze volledig tot zijn recht komen.

Oudergesprekken

Drie keer per jaar worden ouders uitgenodigd om met de leerkracht te praten. in het eerste gesprek in november staat centraal hoe het met uw kind gaat. U wisselt met de leerkracht informatie uit over uw kind. Hoe gaat het thuis en hoe gaat het op school. In de gesprekken in februari en juni bespreekt de leerkracht de vorderingen van uw kind aan de hand van het rapport. Wij hechten veel waarde aan deze gesprekken en verwachten van ouders dan ook dat ze aanwezig zijn bij deze gesprekken.

Natuurlijk kunt u altijd tussentijds een gesprek aanvragen met de leerkracht van uw kind.